Własna serwerownia w firmie zazwyczaj kojarzy nam się z dużymi przedsiębiorstwami, które mają kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset komputerów i ogrom danych do przechowywania i zabezpieczenia. Tymczasem nawet w małych firmach warto panować nad przepływem danych, a także nad dostępami użytkowników do poszczególnych plików. Tym bardziej, że często w niewielkich firmach pomijane są tak kluczowe kwestie, jak uprawnienia do przechowywania i przetwarzania danych. Zgodnie z wieloma badaniami, okazuje się, że nawet co trzeci pracownik posiada dostęp do różnych danych po zakończeniu współpracy z daną firmą. To pokazuje, jak duża jest skala zaniedbań związanych z tym, w jaki sposób dysponujemy, często niezwykle istotnymi informacjami.

Posiadanie własnych, odpowiednio administrowanych, przechowywanych i klimatyzowanych serwerów może rozwiązać ten problem. Jednak do tego konieczne jest właściwe przygotowanie serwerowni, która będzie sercem systemu działającego w firmie. Bo nawet wówczas, gdy mówimy o zwykłym komputerze stacjonarnym, pełniącym rolę serwera, powinniśmy mu zapewnić takie warunki, by nasze dane były bezpieczne zarówno, jeśli chodzi o dostęp osób, jak również warunki przechowywania we właściwie przygotowanym pomieszczeniu technicznym. Choć oczywiście, dedykowane urządzenia bez wątpienia sprawdzą się bardziej.

Projekt serwerowni – od czego zacząć?

Przy projektowaniu serwerowni warto zastanowić się, w którym momencie rozwoju naszej firmy jesteśmy. Jeśli jest szansa na to, że pojawią się kolejne stanowiska, pomieszczenia, a co za tym idzie – dalsze gigabajty danych, to trzeba zwrócić uwagę na to, żeby nasz projekt serwerowni był skalowalny. Oznacza to, że możliwe będzie rozbudowanie go w przyszłości bez konieczności wymiany całego sprzętu. To dotyczy również samego serwera, który powinien posiadać możliwość dołożenie kości RAM, procesora, czy też kolejnych dysków.

Dodatkowo, w planowaniu pomieszczeń technicznych, jak również całości sieci w firmie, trzeba uwzględnić nadmiarowość. Ta zaś oznacza, że lepiej mieć dwa sprzęty danego typu, niż jeden, w razie gdyby pierwszy zawiódł, bądź wymagał konserwacji. Konieczność nadmiarowości dotyczy zarówno przełączników i routerów, a także agregatów prądotwórczych, jak też wentylacji i klimatyzacji.

Największe wydatki na serwerownie pojawiają się na samym początku – głównym kosztem jest serwer, choć dodatkowe urządzenia w samym pomieszczeniu, a także wszystkie elementy sieci wewnątrz firmy, również generują spore kwoty przy zakupie. Jednak nasze dane i dane naszych klientów, a także kontrahentów, są warte poniesionych kosztów.

Urządzenia w serwerowni

Wewnątrz samego pomieszczenia technicznego, które będzie pełniło rolę serwerowni, powinien znaleźć się przede wszystkim serwer. Jeśli będzie to urządzenie dedykowane, to należy umieścić je w szafie serwerowej, która zapewni mu odpowiednie bezpieczeństwo. Dodatkowo, również w szafie serwerowej powinno być miejsce dla paneli krosowych, a także aktywnych urządzeń sieciowych. Dobrze, jeśli u dołu znajdzie się miejsce dla zasilacza UPS. Jest on kluczowym elementem, który zapewni nieprzerwaną pracę systemu przy chwilowym braku prądu. Zasilacz ochroni także przed skokami napięcia sieci energetycznej.

serwerownia i jej chłodzenie

Kolejna bardzo istotna kwestia to klimatyzacja serwerowni. Nie powinno jej zabraknąć, ponieważ tylko odpowiednie urządzenia są w stanie zapewnić takie parametry powietrza, które sprawią, że całość sprzętu będzie działać długo i sprawnie. W ramach rozwiązań klimatyzacyjnych, warto wybierać te, które są dedykowane właśnie urządzeniom, a nie te, które mają funkcjonować jako klimatyzacja komfortu dla pracowników, ponieważ – wbrew pozorom – różnice w działaniu obu rodzajów systemów klimatyzacyjnych, są spore.